چهار راه پاسداران، خیابان دولت، پلاک ۶۹

اصلاح دکل‌های نصب شده

اصلاح دکل های نصب شده

اصلاح دکل‌های نصب شده به به‌سازی، ترمیم، مقاوم‌سازی و یا ارتقاع دکل‌های نصب شده گفته می‌شود. این اصلاح می‌تواند به چند روش مختلف انجام شود. اصلاح مقاومت، اصلاح فونداسیون، اصلاح اتصالات، اصلاح عایق کاری، اصلاح و ترمیم فلزات سازه و یا اصلاح بازدهی و ارتقا دکل. نصب و تولید دکل‌های مخابرات یا برق تنها بخشی از فرآیند پروژه است. نگهداری منظم و بازرسی مداوم امری است که از آن معمولاً در پروژه‌ها کارفرما‌ها غافل شده‌اند.

فاصله زیاد زمانی در بررسی و قدیمی و مستهلک شدن دکل باعث افزایش چشمگیر هزینه اصلاح یا مقاوم‌سازی می‌شود و در بعضی موارد مشکلات و آسیب‌های دکل جبران نا‌پذیر خواهد بود و باید تعویض گردد. شرکت کاوشکام با نیرو‌های متخصص و تحصیل کرده خود اصلاح دکل‌های نصب شده زیادی را در کارنامه خود دارد. این اصلاح با دقت و کیفیت فراوان انجام شده و اگر دکل مث روز اول هم نشده باشد طول عمر آن به شدت افزایش یافته و در برابر عوامل محیطی مقاوم شده است.

اصلاح دکل‌های نصب شده چگونه انجام می‌شود؟

عواملی محیطی یا پیر شدن سازه و فرسودگی آن از جمله عواملی است که در برخورد با محیط اجنتاب ناپذیر است. حتی با کیفیت‌ترین دکل‌ها با علم روز دنیا هم نیاز به مراقبت و اصلاح منظم طی بازه‌های زمانی متفاوت دارند. شرکت کاوشکام جدا از فعالیت‌های گسترده خود در امر طراحی، تولید و نصب، اصلاح، نگهداری و به‌سازی را نیز به شکل منظم و با کیفیت انجام می‌دهد. شما می‌توانید انواع مشکلات بوجود آمده برای دکل‌ها را و وضعیت کنونی آن را با مشاوران و مهندسان کاوشکام در میان بگذارید تا در کمترین زمان ممکن نسبت به اصلاح، ارتقا، ترمیم یا تعویض آن اقدام کنند.

چه عواملی باعث فرسایش یا آسیب به دکل می‌شود؟

طبیعتا قرارگیری در معرض برخی از عوامل و شرایطی می‌تواند باعث بروز مشکلات و البته وارد شدن آسیب‌هایی به دکل‌ها شود. در ادامه می‌خواهیم نگاهی بیندازیم به عواملی که می‌توانند در نهایت به دکل‌ها آسیب وارد کنند:

آسیب به فونداسیون و نگهدارنده‌ها

پایه‌ها و نگه دارنده‌های هر دکل، عضوی بنیادی در‌ایستایی دکل‌ها هستند. کل سقل دکل بر سازه‌های اصلی و وزن آن از طریق این پایه‌ها و فونداسیون نگه داری و نیروی وارده به زمین منتقل می‌شود. عوامل مختلفی مخصوصاً در شرایط محیطی مختلف باعث آسیب به پایه‌ها می‌شود. در شهر‌های جنوبی و حاشیه خلیج فارس معمولاً نمک موجود در خاک باعث خوردگی فونداسیون شده و استفامت و‌ایستایی دکل را با چالش روبرو می‌کند.

این نمک‌ها در واکنش با بتن یا مواد اولیه فونداسیون به مرور باعث ایجاد حباب و ترک در فونداسیون می‌شود که اگر ترمیم یا اصلاح نشود می‌تواند در بلند مدت حتی باعث سقوط دکل‌ها شود. باید به این امر توجه داشت که دکل‌های مخابراتی و برق معمولاً در نقاط شهری نیز به تعداد زیادی نصب شده و عدم توجه و اصلاح به موقع این دکل‌ها می‌تواند آسیب‌های جانی و اقتصادی به بار بیاورد که جبران نا‌پذیر خواهد بود. یکی از پروژه‌های موفق و کلان کاوشکام، اصلاح و به‌سازی دکل‌های مخابراتی ICB جنوب بود که فونداسیون آن‌ها و سازه‌ها با نظارت مهندسان و کارشناسان ماهر و متخصص به بهترین نحو ممکن انجام شد.

چه عواملی باعث فرسایش یا آسیب به دکل می‌شود؟

از دیگر اصلاح‌هایی که می‌تواند روی دکل انجام شود اصلاح نگه دارنده دکل‌ها در انواع خود‌ایستا، مهاری و مونوپل است. نگه دارنده‌ها به شکل کابلی و مهاری یا پیچ و مهره‌ای است. معمولاً تضعیف هر کدام از این نگه دارنده‌ها یا عدم توازن آن‌ها تحمل وزن سازه و در نتیجه استقامت و‌ایستایی آن را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد. عاملی که می‌تواند بسیار مخرب باشد این است که این اصلاحات حتماً باید با محاسبه دقیق و توسط متخصص انجام شود. محاسبه شرایط نگه دارنده‌ها و بررسی آن بسیار تخصصی و دقیق انجام می‌گیرد زیرا کل وزن سازه باید به شکل متناسب بین این نگه دارنده‌ها تقسیم شود. در اصلاح دکل‌های نصب شده می‌توان نسبت به پروژه این نگه دارنده‌های را افزایش یا ارتقا داد. در بعضی پروژه‌ها نیز اشتباه اجرایی و نصب نصب به طراحی اولیه وجود داشته است. کوچکترین اختلاف در نصب نگه دارنده‌ها با محاسبه مهندسان طراح باعث می‌شود کارایی نگه دارنده‌ها به شدت کاهش یابد. عدم تقسیم مناسب، اتصال درست و یا عدم کیفیت جنس نگه دارنده‌ها باعث می‌شود نیرو و فشار به شکل مساوی بین آن‌ها تقسیم یا به درستی به زمین و پایه منتقل نشود. مهندسان کاوشکام آسیا با بررسی دکل می‌توانند کلیه اشتباهات محاسباتی اجرا را شناسایی کرده و به اصلاح آن با دقت و سرعت بالا بپردازند.

در شهر‌های شمال کشور به علت خاک مرطوب و ضعیف، بسیاری از مناطق نیاز دارند فونداسیون مدام اصلاح یا ترمیم شود. چند عامل در این شهر‌ها باعث تخریب یا ضعیف شدن فونداسیون و نگهدارنده‌ها می‌شود. اولین و بزرگترین عامل رطوبت موجود در خاک است. رطوبت را می‌توان دشمن اصلی فلزات دانست. معمولاً عدم عایق کاری چند مرحله‌ای مناسب، یا عدم کیفیت رنگ و عایق باعث زنگ زدگی پایه‌ها، اتصالات فونداسیون یا نگه دارنده‌های دکل می‌شود که بررسی و اصلاح آن از دیگر مناطق کشور اهمیت بیشتری دارد. از عوامل دیگر آسیب یا خطراتی که برای سازه در شهر‌های شمالی وجود دارد می‌توان رانش زمین را نام برد. ضعیف بودن خاک به علت بارش و رطوبت زیاد در بعضی موارد باعث رانش زمین و خاک می‌شود که اصلاح نگه دارنده‌های دکل و فونداسیون دکل‌ها می‌تواند از آسیب به دکل هنگام رانش یا ریزش‌های جزیی جلوگیری کرد.

اصلاح فونداسیون دکل های نصب شده

آسیب به سازه

اصلاح دکل‌های نصب شده در بخش سازه نیز اهمیت بسیاری دارد. معمولاً این اصلاح به چند صورت انجام می‌پذیرد. اصلاح اتصالات، اصلاح عایق کاری، اصلاح و زنگ زدایی، اصلاح بدنه دکل و ارتقا دکل‌ها. معمولاً به علت اینکه در اجرای پروژه محاسبات دقیق یا انجام نشده یا در اجرای آن و نظارت نقصی وجود داشته اتصالات ممکن است به درستی انجام نشوند. این اتصالات به صورت جوشکاری یا پیچ و مهره‌ای است. در هر دو مورد متخصصان کاوشکام با بررسی نقاط اتصال به مقاومت سنجی و محاسبه دقیق کیفیت آن‌ها برای اصلاح می‌پردازند.

در نهایت اما حتی اگر محاسبات دقیق انجام شده و اجرا نیز بدون نقص باشد، گذر زمان و فشار روی این اتصالات باعث کاهش طول عمر سازه می‌شود و نیاز به ترمیم و اصلاح منظم دارند.دیگر اصلاح می‌تواند بر روی خود سازه باشد. رایج‌ترین و مهم‌ترین اصلاح ممکن بر روی بدنه فلزی سازه‌ها اصلاح عایق کاری و زنگ زدایی آن است. عدم عایق کاری مناسب یا عدم کیفیت جنس عایق مخصوصاً در شهر‌هایی که بارندگی و رطوبت زیادی دارند می‌تواند باعث زنگ زدگی سریع سازه شود. آب و رطوبت بزرگترین دشمن دکل هاست. هرچقدر سازه‌های فلزی از نظر استحکام و مقاومت در برابر سایر عوامل محیطی مانند زلزله و طوفان قوی باشند در برابر بارندگی وآب آسیب پذیرند.

شرکت کاوشکام با بررسی دقیق و سریع نقاط زنگ زدگی یا عایق کاری آن را اصلاح کرده و باعث افزایش چشمگیر طول عمر سازه می‌شود. باید توجه کرد که هر نقطه از سازه دچار زنگ زدگی شود به علت ترکیب اکسیژن این زنگ زدگی می‌تواند به سرعت به سایر نقاط دکل منتقل شود. در عین حال به مرور زمان عملاً کارایی فلز از بین می‌رود و عدم اصلاح آن در بعضی موارد حتی باعث سقوط سازه یا دکل نیز می‌شود.

نتیجه‌گیری، چرا اصلاح دکل‌های نصب شده مهم است؟

اصلاح دکل‌های نصب شده اهمیت بسیار بالایی دارد به علت اینکه از تخریب آن و جبران ناپذیر بودن آسیب جلوگیری می‌کند. همچنین در بسیاری از موارد تفاوت معیار بین محاسبات و نقشه با طرح اجرایی دارد که مهندسان کاوشکام با بیش از پانزده سال تجربه اجرایی و طراحی می‌توانند این تفاوت‌های محاسباتی را شناسایی و اصلاح کنند. بررسی و نگهداری دکل حتی از کیفیت تولید و نصب آن نیز مهم‌تر است. عدم توجه به اصلاح مقاومت، عایق، نگهدارنده و فونداسیون و اتصالات دکل می‌تواند حتی باعث سقوط و آسیب کل دکل شود که جدا از مخاطره طولانی مدت در سرویس دهی، نا رضایتی مشترکین در بعضی موارد باعث می‌شود آسیب جانی و مالی شدیدی بوجود بیاید. کاوشکام با تیمی متخصص، جوان، کارآزموده و تحصیل کرده اصلاح کلیه دکل‌های مخابراتی و برقی را در کمترین زمان ممکن با دقت بالا انجام می‌دهد.

مقالات کاوش کام

بهترین سازه های چادری چه نوع سازه‌ای است؟

بهترین سازه چادری در جهان امروزه به عوامل گسترده‌ای بستگی دارد. از مواد اولیه استفاده شده، نوع اتصالات، مقاومت و محاسبه اتصاالات، نوع پارچه و مواد پوشش دهنده، جنس عایق سازه فلزی و طراحی معماری این سازه‌ها از عوامل تعیین بهترین سازه چادری هستند.

بررسی معایب سازه چادری و مزایای آن

معایب سازه چادری با وجود استفاده گسترده آن در ورزشگاه‌ها، پارک‌ها، گذرگاه‌ها، آمفی تئاتر‌ها و نمایشگاه‌ها می‌تواند باعث ایجاد آسیب و مشکلات جدی شود.

با ما در ارتباط باشید